sorok..  

Friday, February 25, 2011

Hukum sorok barang dalam Islam


MUTAKHIR, masyarakat dalam negara kita kerap kali berhadapan dengan kekurangan barang-barang keperluan. Kekurangan barang-barang ini menjejaskan kehidupan harian pengguna terutamanya pada musim-musim perayaan.

Gula, tepung dan minyak masak adalah antara bahan-bahan komoditi yang pernah dan seringkali mengalami kemerosotan penawaran sehingga tidak dapat menampung permintaan pengguna dalam pasaran.

Akibatnya, ia mempengaruhi harga pasaran bahan-bahan tersebut sekali gus membebankan para pengguna.

Terdapat banyak faktor yang menyebabkan berlakunya fenomena ini. Selain penyeludupan bahan-bahan ini ke luar negara dengan kuantiti yang banyak, ia juga diakibatkan oleh aktiviti menyorok barang yang dilakukan oleh pengeluar.

Buktinya, ketika berlakunya fenomena kekurangan bahan-bahan ini dalam pasaran, banyak serbuan dilakukan oleh pihak berkuasa dibuat ke gudang-gudang atau tempat penyimpanan barang.

Hasilnya, pihak berkuasa berjaya menjumpai barang-barang tersebut dalam kuantiti yang besar disorok.

Menyorok barang atau dalam istilah fiqh disebut sebagai ihtikar. Ihtikar merujuk kepada satu kegiatan menyorok atau menimbunkan barangan keperluan umum dalam keadaan masyarakat sangat memerlukannya yang dilakukan dengan maksud untuk menjualnya kembali dengan harga lebih tinggi sehingga memperoleh keuntungan besar.

Perbuatan menyorok barang ini menunjukkan ketandusan akhlak dan etika dalam perniagaan. Akibat sikap tamak dan rakus untuk mengaut keuntungan berlebihan, terdapat segelintir pengeluar dan pemborong yang sanggup untuk berbuat demikian.

Para peruncit pula terpaksa mengehadkan penjualan kepada pembeli kerana kekurangan stok dari pengeluar. Malahan, ada yang mengambil kesempatan untuk menaikkan harga barang sesuka hati.

Natijahnya, para pengguna yang mendapat kesan negatif kerana kekurangan barang-barang keperluan harian di samping harga yang terus melambung tinggi.

P/S

Ambil lah ini sebagai tauladan dan pengajaran bagi kita.. Agar kita melaku kan perkara terkutuk seperti ini di dalam kehidupan kita seharian..

RENUNGKAN LAH..

AddThis Social Bookmark Button


0 comments: to “ sorok..

Lata

Lata

ANDA PUAS MEMBACA...?