Bicara..  

Sunday, February 13, 2011

Bicara perihal Rasulullah

DALAM kita perasan ataupun tidak, Muhammad hanya menjadi nama yang diletakkan kepada nama bayi lelaki yang baru dilahirkan ataupun bersempena dengan pengislaman diri seorang mualaf.

Kalaupun dipilih, ia mungkin sekadar mengambil berkat daripada nama yang hakikatnya, mempunyai makna besar, khasnya kepada umat Islam.

Sayangnya, siapa itu Muhammad, jarang kita endahkan dengan anggapan kita sudah mengenali Muhammad itu. Ataupun kita sekadar mengambil kesempatan dengan pengetahuan yang terhad, yang diperoleh semasa kecil-kecil dahulu.

Namun apabila isu karikatur Nabi Muhammad dan isu-isu berkaitan dengan kekasih Allah ini timbul dalam masyarakat, sebahagian umat Islam seluruh dunia menjadi sensitif dan terpanggil bagi menyatakan sikap.

Alhamdulillah, ini membuktikan masih ada umat Islam yang begitu prihatin serta peka dengan segelintir anasir luar yang cuba memburuk-burukkan Islam menerusi pelbagai cara.

Padahal sebenarnya, bagi seorang Islam, apabila bertemu dengan perkataan Muhammad, digalakkan kita berselawat (berdoa) untuknya.

Di dalam al-Quran, Allah berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya Allah dan para malaikatnya berselawat kepada nabi. Wahai orang-orang beriman, berselawatlah kamu kepadanya dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya. (al-Ahzab: 56)

Nasaie dan Ibnu Hibban melaporkan, Nabi Muhammad berpesan: “Sesungguhnya orang paling dekat denganku pada hari kiamat adalah orang yang paling banyak berselawat kepadaku.”

Atas kesedaran perlunya melahirkan rasa kecintaan yang lebih mendalam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW dan bersempena sambutan Maulidur Rasul yang bakal diraikan pada 15 Februari ini, PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd. mengambil inisiatif menerbit dan mempersembahkan beberapa koleksi buku berkenaan Rasulullah SAW daripada pelbagai sudut menarik kepada para pembaca Islam di negara ini.

Buku-buku yang berjudul Uswatun Hasanah: Meneladani Rasul Meraih Cinta Allah, Bukti-Bukti Sains & Sejarah Kerasulan Muhammad, Mengapa Rasulullah Tidak Pernah Sakit, Rahsia Cinta Segi Tiga Muhammad dan Ku Damba Cintamu Ya Rasulullah ini dipersembahkan dengan olahan tersendiri para penulisnya bagai menarik perhatian umat Islam. Terutamanya generasi muda supaya mengenali insan mulia Muhammad sebagai utusan kepada seluruh manusia, penyampai wahyu Allah, saksi, pemberi khabar gembira, pemberi amaran, penyeru ke jalan Allah, lampu yang menerangi dan banyak lagi.

Dengan mengenali Nabi Muhammad SAW, semoga akan timbul rasa cinta kepada baginda, sekali gus mendorong pembaca mengikut jejak langkahnya serta menjadi ikon kehidupan kita..

RENUNGKAN LAH..

AddThis Social Bookmark Button


1 comments: to “ Bicara..

Lata

Lata

ANDA PUAS MEMBACA...?