Masjidil Haram  

Wednesday, January 5, 2011

Masjidil Haram

Pusat kota Makkah adalah Masjid Al-Haram, dimana didalamnya terdapat Ka'bah sebagai arah kiblat umat Islam pada waktu solat. Masjid ini mula dibangunkan oleh Sayyidina Umar bin Al Khattab pada tahun 638 Masihi.

Dari masa ke semasa Masjidil Haram stelah mengalami pembaharuan dan perluasan oleh raja-raja Islam yang memberi perhatian terhadap pembangunan Masjidil Haram..Pembangunan besar-besaran dalam sejarah telah dipimpin oleh Raja Fahd bin Abdul Aziz yang bergelar :"Pelayan Dua Tanah Haram Makkah dan Madinah".

Dikatakan Tanah Haram karena ini diharamkan bagi umat lain, selain umat Muslim asahaja..Keluasan Masjid Al Haram ini telah dianggarkan seluas 328.000 meter persegi dan dapat menampung 730.000 orang jamaah dalam satu waktu solat berjamaah.

Masjid ini melingkari Ka'bah, maka pintunya banyak.. Ada 4 pintu utama dan 45 pintu biasa yang biasanya dibuka 24 jam sehari.

Keistimewaan Masjidil Haram banyak sekali, antara lain : Solat di masjid ini lebih utama daripada bersolat seratus ribu kali di masjid lain.

P/S

Rasa-rasanya bila la ak dpt menjejakkan kaki ke sana.., bagi melakukan ibadat disana ek.... X pe lah.. Kita banyakkan lah bersabar.. Mungkin belum rezki kita lagi... Wallahhualam..

RENUNGKAN LAH..



AddThis Social Bookmark Button


0 comments: to “ Masjidil Haram

Lata

Lata

ANDA PUAS MEMBACA...?