DUNIA...  

Monday, August 2, 2010

DUNIA OH DUNIA

Jika jiwa itu menjauh dari kebenaran,maka kita membentaknya..
Dan jika dia menghadap dunia dengan meninggalkan akhirat,maka kita menahannya..
Dia menipu kita dan kita menipunya, hanya dengan kesabaran kita dapat mengalahkannya..

Siapa yang mencari dunia untuk dunia, maka dia akan meninggalkannya di hembusan nafas terakhirnya.., dia akan pergi di detik-detik yang sangat menakutkan. Dan siapa yang mencari dunia untuk Syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, maka cukuplah baginya apa yang diinginkannya.. Dunia baginya sebagai jalan menuju Darus Salam (Surga) dengan kasih sayang (rahmat) Allah dan redha/kurnia-Nya..

Orang yang selalu melakukan kebaikan dan ketaatan adalah manusia biasa, seperti kita yang mencintai dunia dan segala macam perhiasannya. Akan tetapi mereka lebih mengutamakan yang kekal daripada yang fana, sehingga Allah memudahkan baginya jalan untuk mendapatkannya dan mengeluarkan mereka dari berbagai kesulitan..

Aku sabar dalam menghadapi kenikmatan ketika dia pergi..,
dan aku menetapkan kesabaran di dalam diriku sehingga dia terus menetap..
Berhari-hari jiwaku berada dalam kemuliaan,lalu ketika dia melihat tekadku ada di dalam kehinaan, dia pun ikut merasakan kehinaan..

Lalu aku berkata kepadanya, “Wahai jiwa, matilah dalam keadaan mulia,dahulu dunia memihak kepada kita.., tetapi sekarang dia telah pergi..
”Tidak wahai kekasihku. Demi Allah, tidak ada satu musibah pun,berlalu kepada hari-hari melainkan dia akan pergi..
Jiwa itu sesuai dengan perbuatan yang dilakukan oleh seseorang kepadanya, jika dia diberi makan, maka dia memiliki kekuatan dan jika tidak, maka dia akan lumpuh.

Kebanyakan dari manusia mabuk dengan urusan dunia dan tidak sedikit pun hatinya tergerak ketika kesempatan melakukan kebaikan hilang dari dirinya, atau ketika kesempatan yang penuh dengan pengabulan doa dari Allah tiba, maka engkau akan melihatnya dalam keadaan lalai dan bermain-main, mengumpulkan lalu membuangnya, menambahnya lalu dikurangi dari dirinya.., seolah-olah hari-hari yang telah berlalu akan kembali atau bulan-bulan yang telah pergi akan ditemuinya lagi?!

Saudaraku,

Bersabarlah dalam menghadapi pedihnya perjalanan,ibadah di waktu malam, petang dan pagi. Janganlah engkau merasa gelisah dan jangan pula merasakan lemah di dalam mencarinya,kerana ianya ada di antara gelisah dan putus asa..

Aku menyaksikan pengalaman di setiap hari, bahawa kesabaran memiliki akibat yang terpuji.. Sedikit sekali orang yang giat mencari dengan disertai,kesabaran kecuali dia akan berbahagia dengan kemenangan..

“Wahai manusia engkau mencari dunia dengan sungguh-sungguh, dan engkau mencari akhirat dengan usaha orang yang tidak memerlukannya.. Padahal dunia sudah mencukupimu walaupun engkau tidak mencarinya. Dan akhirat hanya didapatkan dengan usaha yang sungguh-sungguh dalam mencarinya, maka fahamilah keadaanmu!”

P/S

Jgn lah kita mengutamakan soal duniawi.., sehingga kita lupa alam yg menanti (kekal) iaitu alam Akhirat..
Rabu ; 11.00 pagi

RENUNGKAN LAH..

AddThis Social Bookmark Button


0 comments: to “ DUNIA...

Lata

Lata

ANDA PUAS MEMBACA...?